Ce este costul de oportunitate
Acasă » Dezvoltă-ți afacerea » Ce este costul de oportunitate și cum te poate ajuta în afacerea ta sau în investițiile viitoare?
| |

Ce este costul de oportunitate și cum te poate ajuta în afacerea ta sau în investițiile viitoare?

Costul de oportunitate este unul dintre principiile economice fundamentale de care să ții cont într-o afacere. Deși nu este atât de cunoscut, el influențează deciziile și rezultatele unei afaceri. Află ce este costul de oportunitate și cum te poate ajuta în afacerea ta sau în investițiile viitoare.

Ce este costul de oportunitate?

Orice afacere înseamnă provocări și alegeri care sunt de multe ori dificile. De exemplu:

  • alegi să îți înființezi o firmă nouă, pentru care ai o idee cu potențial de creștere sau să investești capitalul într-o altă firmă deja profitabilă
  • cumperi un echipament nou sau economisești banii 
  • dai 30% din companie unui investitor dispus să îți ofere banii necesari pentru dezvoltarea afacerii în maxim 6 luni, 50% pentru fonduri cu care să extinzi afacerea în 3 luni sau rămâi cu 100%, și încerci să dezvolți pe cont propriu

Toate deciziile presupun alegerea unei variante și renunțarea la alte posibilități. Ceea ce trebuie să știi este că fiecare alegere financiară se bazează pe un cost pe care îl plătești în momentul în care renunți la o altă variantă pe care ai fi putut să o alegi. Costul pe care îl plătești pentru ceea ce pierzi atunci când alegi între două sau mai multe variante, se numește cost de oportunitate. De ce cost de oportunitate? Pentru că acesta presupune un preț, o pierdere pe care ți-o asumi pentru a obține un câștig posibil, o oportunitate. 

Ce este costul de oportunitate în afaceri?

Pentru a stabili ce este costul de oportunitate în afaceri, voi analiza exemplele anterioare:

Exemplul 1: Ai o sumă de 50.000 de euro. Investești într-o afacere existentă, sau îți înființezi propria afacere folosind o idee de business cu potențial ridicat?

Ai un capital de 50.000 de euro și te afli în fața acestei decizii. Iată care este costul de oportunitate în acest caz, în funcție de opțiunea aleasă:

  1. Dacă alegi să înființezi o nouă firmă, renunți la posibilitatea de a investi în firma deja înființată, care înregistrează profit. Pierzi posibilitatea de a câștiga din profitul acestei firme, dar câștigi șansa de a face o idee cu potențial să îți înmulțească investiția inițială de 50.000 de euro. Costul pe care îl plătești sunt câștigurile potențiale din dividendele aferente celeilalte firme, pentru câștigul de a pune bazele unei noi afaceri.
  2. Pe de altă parte, dacă alegi să investești banii în firma deja înființată, ai putea să-ți recuperezi investiția, și să câștigi venituri suplimentare. Costul de oportunitate în acest caz este profitul potențial pe care l-ar putea produce o afacere nouă.
Exemplul 2: Ai un atelier de prăjituri care a înregistrat un profit disponibil pentru eventuale investiții de 10.000 de euro

Presupunem că ai avut o perioadă favorabilă, iar din încasările din evenimente ai înregistrat un profit suplimentar de 10.000 de euro. Acum trebuie să decizi dacă investești în achiziția unui echipament nou (un cuptor), sau economisești banii. Iată ce cost de oportunitate prezintă fiecare opțiune:

  1. economisire – rămâi cu banii în cont, dar pierzi câștigul de a produce mai multe prăjituri cu ajutorul noului cuptor. Așteptând să scadă prețul, ai putea pierde beneficiul unui randament crescut al producției.
  2. achiziție echipament nou – dacă alegi să cheltui banii pentru achiziționarea unui echipament nou, costul de oportunitate ar fi ceea ce ar fi putut să facă firma cu acei bani sau ce a pierdut prin faptul că a cumpărat acel echipament. În schimb, câștigi eficiență.
Exemplul 3: O companie de tehnologie are ca obiectiv dublarea cifrei de afaceri

Vrei să-ți dublezi cifra de afaceri și ai următoarele opțiuni:

  1. dai 30% din firmă pentru a dubla cifra de afaceri în 6 luni
  2. dai 50% din firmă pentru a dubla cifra de afaceri în 3 luni
  3. rămâi cu 100% din firmă și crești pe cont propriu

Oricare din cele trei variante presupune renunțarea la celelalte două opțiuni. Sintetizând, alegerea se rezumă la un câștig de timp sau de control:

  • dacă alegi să dai 30% din acțiuni, primești banii pentru extinderea afacerii și implicit obții o dublare a cifrei de afaceri într-o perioadă de 6 luni, dar pierzi posibilitatea de a mai controla cei 30% din firmă
  • dacă alegi să dai 50% din acțiuni, primești banii pentru extinderea afacerii și implicit obții o dublare a cifrei de afaceri într-o perioadă de doar 3 luni, dar pierzi posibilitatea de a mai avea control absolut în firmă
  • dacă alegi să nu vinzi din acțiuni, rămâi cu control absolut, dar pierzi posibilitatea de a crește substanțial profitul, într-un timp scurt.

Analizând toate cele trei exemple, se observă același principiu: pierzi un câștig pentru un alt câștig. Altfel spus, costul de oportunitate este cantitatea de câștig potențial pe care un antreprenor, investitor sau de ce nu, aspirant la antreprenoriat o pierde atunci când ia o decizie.

Când faci o alegere, înseamnă automat că renunți la o altă opțiune. De fiecare dată când alegi să faci o investiție sau să iei o decizie de business, respingi o serie de opțiuni alternative. Este posibil ca acele alternative să fi avut, de asemenea, un beneficiu pentru afacere sau pentru investiție. 

Cum determini costul de oportunitate?

  1. Identifică opțiunile
  2. Estimează randamentul fiecărei opțiuni
  3. Alege o opțiune

Costul de oportunitate va fi câștigul alternativ pe care l-ai fi putut obține și la care ai renunțat în urma alegerii făcute. Pentru a exemplifica, mă voi întoarce la unul dintre exemplele anterioare. 

Exemplul 2: Atelierul de prăjituri

Îți dorești maximizarea profitului și ai la dispoziție o sumă de 10.000 de euro. Care sunt opțiunile?

  1. economisire – costul de oportunitate este pierderea unui randament crescut al producției
  2. achiziție echipament nou – costul de oportunitate ar fi ceea ce ar fi putut să facă firma cu acei bani sau ce a pierdut prin faptul că a cumpărat acel echipament
  3. investiție în resursa umană prin creșterea bonusurilor angajaților – costul de oportunitate ar fi ceea ce ar fi putut să facă firma cu acei bani. Câștigul este randamentul sporit al producției.

Cum reduci costul de oportunitate?

După cum se observă, totul are o valoare finită din perspectiva unei afaceri. Orice câștig presupune consumul unor resurse: 

  • timp
  • bani
  • muncă 
  • echipamente
  • sau o combinație celor patru resurse.

Astfel, orice decizie de business, trebuie bazată pe costul de oportunitate pe care îl poți accepta. Concret, trebuie să te gândești ce resursă îți permiți să pierzi pentru un potențial câștig. Revenind la speța prezentată la exemplul 2, costul de oportunitate redus ar fi determinat de resursa de care se poate lipsi firma.

Iată cum poți reduce costul de oportunitate în patru pași:

  1. Planificare: stabilește-ți obiectivele de afaceri pe termen mediu și lung. Pentru a avea succes în afaceri ai nevoie de o direcție clară.
  2. Evaluare: evaluează opțiunile de decizie și acțiune pe care le ai și identifică valoarea/câștigul pe care îl poți obține pentru business-ul tău. Este important să analizezi randamentul probabil al fiecărei alegeri pentru a putea alege costul de oportunitate cel mai avantajos.
  3. Compară: este important să compari costurile și beneficiile fiecărei opțiuni disponibile, dar și una în raport cu altele. Astfel, vei putea lua o decizie corectă și informată.
  4. Decide: acesta este momentul în care trebuie să alegi la ce opțiuni renunți, și care este costul de oportunitate pe care îl consideri benefic afacerii tale.

Analiza costurilor de oportunitate poate facilita procesul decizional. Alege să fii un antreprenor informat și analizează cu atenție opțiunile posibile, pentru a lua cele mai bune decizii.

Articole similare