Topul indicatorilor-cheie de performanță (KPIs)
Acasă » Dezvoltă-ți afacerea » Topul indicatorilor-cheie de performanță (KPIs) pentru afacerile mici

Topul indicatorilor-cheie de performanță (KPIs) pentru afacerile mici

Antreprenoriatul vine cu o serie de provocări, însă afacerea ta are mai multe șanse de reușită dacă te organizezi și implementezi un plan bun și o strategie corectă. Mai mult, indiferent de specific sau de domeniul afacerii, înțelegerea și setarea corectă a unor indicatori de performanță te vor aduce mai aproape de reușită. Află din acest articol ce este un KPI, cum stabilești indicatori-cheie de performanță și care este topul indicatorilor-cheie de performanță (KPIs) pentru afacerile mici.

Ce este un KPI?

KPI (Key Performance Indicator sau indicatorul-cheie de performanță) reprezintă instrumentul prin care se măsoară performanța unei afaceri. Altfel spus, KPI-urile sunt valori care indică în ce măsură afacerea este profitabilă sau nu, pentru a putea decide care sunt pașii următori pentru atingerea obiectivelor. 

De ce sunt importanți indicatorii de performanță?

Este important să analizezi constant evoluția indicatorilor de performanță (KPI). Astfel:

  • vei anticipa eventualele dificultăți financiare sau creșterile de valoare ale firmei
  • vei putea relaționa cu încredere cu partenerii comerciali
  • vei putea solicita finanțări de la bănci sau investitori
  • te ajută să identifici ce funcționează și ce nu
  • îți permit să setezi obiective realiste, tangibile
  • te ajută să implementezi strategiile potrivite.

Cum alegi indicatorii potriviți firmei tale?

Pentru a alege un set de indicatori-cheie de performanță, trebuie să ai în vedere

  • domeniul de activitate
  • obiectivele planificate
  • mijloacele folosite
  • rezultatele dorite

Astfel, pentru a selecta indicatorii-cheie potriviți afacerii tale, trebui ca aceștia să urmeze structura SMART:

  • Specific
  • Măsurabil
  • Abordabil 
  • Relevant 
  • încadrat în Timp 

Exemplu de obiectiv SMART: Creșterea vânzărilor de cărucioare cu 30% în 6 luni. 

Topul indicatorilor-cheie de performanță (KPIs) pentru afacerile mici

Un business profitabil are nevoie de 

  • resurse (oameni, timp, echipamente, bani), 
  • de un produs bun (testat și îmbunătățit conform cerințelor pieței),
  • dar mai ales, de un bun manager care să planifice și să seteze corect obiectivele afacerii, în funcție de etapa în care se află (lansare, în curs de dezvoltare, maturitate).

Cum poți să iei cele mai bune decizii de management dacă ai o afacere mică? Cu ajutorul indicatorilor-cheie de performanță potriviți. Iată care sunt principalii indicatori de performanță pe care trebuie să îi ai în vedere dacă ești la început de antreprenoriat:

Indicatori financiari pentru afaceri mici

Indicatorii financiari sunt foarte importanți în orice afacere, dar mai ales în cazul unei afaceri mici, cu planuri de dezvoltare. Aceștia măsoară succesul financiar al afacerii și pe baza lor poți să stabilești:

  • dacă afacerea are potențial 
  • dacă obiectivele financiare au fost îndeplinite
  • cum poți să asiguri stabilitatea economică 
  • ce trebuie să faci pentru a crește rezultatele.

Cei mai importanți indicatori de performanță financiari la care trebuie să fii atent sunt:

  1. Cifra de afaceri

Cifra de afaceri este unul dintre cei mai importanți indicatori financiari, fiind modalitatea prin care poți calcula puterea financiară a unei afaceri. În general, se calculează ca suma totală obținută din vânzarea produselor/serviciilor într-o perioadă determinată.

  1. Profitul brut

Reprezintă diferența dintre venitul realizat și costurile directe provenite din vânzarea bunurilor/serviciilor. Este un indicator important deoarece reflectă valoarea pe care o poți obține din vânzarea produselor/serviciilor. Dacă ai înregistrat deja profit brut înseamnă că ai un produs care își poate susține costurile de producție, dar nu înseamnă neapărat că firma ta va fi profitabilă la final, după deducerea tuturor cheltuielilor.

  1. Profitul net

Acest indicator îți oferă răspunsul la cea mai importantă întrebare: “Este profitabilă afacerea?”. Denumit și câștig net, este unul dintre indicatorii relevanți pentru orice antreprenor. Cum se determină? Este ceea ce rămâne din veniturile totale aferente unei perioade, după scăderea taxelor, impozitelor și cheltuielilor deductibile (toate costurile directe și indirecte).

  1. Marja profitului brut

Marja de profit brut este un indicator care îți oferă date clare despre capacitatea firmei de a obține profit din vânzări. Se calculează prin împărțirea profitului brut la veniturile nete.

  1. Marja profitului net

Marja de profit net este un indicator prin care poți calcul în procente profitabilitatea afacerii. Pentru a calcula marja de profit net trebuie să raportezi profitul net la venituri. Cu cât procentul este mai mare, cu atât  firma este mai stabilă și ești mai aproape de realizarea obiectivelor.

Indicatori de creștere și loializare a clientelei

Sunt importanți pentru orice afacere, deoarece reflectă gradul de satisfacție a clienților, precum și costurile necesare pentru fidelizarea acestora. Indicatorii cheie de performanță care contează pentru analiza clientelei sunt:

  1. Cost de achiziție client

Reprezintă costul pe care îl plătești pentru a obține un client nou.

  1. Valoarea pe viață a clientului (Customer Lifetime Value)

Reflectă câștigul pe care îl obții de la un client, pe toată perioada în care acesta cumpără produsele/serviciile tale.

  1. Rata de conversie a vânzărilor

Reprezintă procentul de vizitatori (sau potențiali clienți) care au devenit clienți plătitori. Cu cât rata de conversie este mai ridicată, cu atât vânzările sunt mai mari, ceea ce înseamnă că produsul sau serviciul prestat este unul câștigător.

  1. Gradul de satisfacție al  clienților

Măsoară gradul în care serviciul sau produsul tău le satisface nevoile clienților tăi. Un grad de satisfacție care scade brusc, va determina repede un Customer Lifetime Value mic și o creștere a retururilor (în cazul produselor) sau a recenziilor negative (în cazul serviciilor). Se poate obține periodic prin chestionare statistice de la clienții recent convertiți.

În afaceri este important să planifici, să organizezi și să monitorizezi. Folosește indicatorii de performanță pentru a măsura viabilitatea business-ului tău, potențialele probleme și pentru a identifica mijloacele potrivite pentru atingerea rezultatelor dorite.

Articole similare