Radiere SRL - cum închizi o firmă?
Acasă » Contabilitate & legislație pe limba ta » Cum se închide o firmă: pași pentru radierea SRL-ului, durata procesului și acte necesare

Cum se închide o firmă: pași pentru radierea SRL-ului, durata procesului și acte necesare

Expert Contabil membru CECCAR, pasionată de content marketing, traduc aspectele fiscale și de business într-un limbaj antreprenorial ușor de digerat.

Închiderea unui SRL (radiere) nu este neapărat o decizie ușoară, însă uneori devine cea mai bună soluție atunci când firma nu mai are activitate, nu mai este rentabilă sau când vrei să începi un alt proiect complet nou.

Dacă ai o firmă care înregistrează pierderi și nu mai ai resurse pentru a o redresa, nu poți doar să renunți la ea și să o lași acolo, ci trebuie să o radiezi. Procedura legală presupune mai mulți pași, termene și documente care trebuie respectate cu atenție.

Află tot ce trebuie să știi despre dizolvarea, lichidarea și radierea unui SRL, cum decurge procedura de închidere a firmei, care sunt pașii, ce acte sunt necesare și cât durează. 

Ce înseamnă radierea unui SRL?

Radierea este ultima etapă din procesul de închidere a unei firme. Ea vine după dizolvare și lichidare și presupune ștergerea definitivă a firmei din Registrul Comerțului. Din acel moment, SRL-ul încetează să mai existe ca persoană juridică.

Atenție: simpla inactivitate nu duce la radiere. O firmă care nu are activitate poate rămâne ani de zile înregistrată, acumulând obligații declarative sau chiar fiscale.

Altfel spus, de multe ori firmele sunt lăsate fără activitate și fără depunerea declarațiilor fiscale în speranța că ONRC va radia din oficiu firma. Trebuie să știi că acest lucru se întâmplă foarte rar și este foarte riscant să aștepți. De ce? Pentru că firma va fi declarată inactivă iar fapta ți se va înscrie în cazierul fiscal

Când este recomandat să închizi o firmă?

E bine să închizi o firmă atunci când:

  • nu mai are activitate, nu o mai folosești și nici nu mai ai planuri să reiei activitatea în cadrul firmei pe viitor.
  • ai avut activitatea suspendată, a trecut termenul maxim de 3 ani și nu ai de gând să reiei activitatea pe firmă. În cazul ăsta, decizia corectă este să o închizi.
  • vrei să îți muți activitatea pe o altă firmă, din diverse motive (de exemplu, îți deschizi un PFA în loc de SRL pentru că ai calculat că e mai rentabil pentru tine).

Cât durează închiderea unui SRL?

Închiderea unei firme se face potrivit dispozițiilor Legii 31/1990. Durata procesului variază în funcție de complexitatea firmei:

  • 60–90 de zile – pentru firme fără datorii, active sau litigii.
  • 150–180 de zile – pentru firme cu obligații fiscale restante, creanțe de recuperat sau bunuri de lichidat.

Termenele legale obligatorii (publicarea deciziei de dizolvare în Monitorul Oficial, perioada de opoziție, depunerea situației financiare de lichidare) nu pot fi evitate și influențează durata totală.

Cum se închide o firmă?

Pentru a închide o firmă, trebuie să urmezi o serie de pași de care te poți ocupa singur sau poți apela la o firmă specializată. Mai mult, procedura se poate realiza atât în varianta clasică, cu depunerea dosarului la Registrul Comerțului, cât și online, printr-o platformă 100% digitală.  

Uite care sunt pașii principali pentru radierea unui SRL:

  1. Dizolvarea firmei – Asociatul unic sau Adunarea Generală a Asociaților decide încetarea activității. Decizia trebuie publicată în Monitorul Oficial, Partea a IV-a.
  2. Lichidarea – Se închid toate operațiunile financiare: se încasează creanțele, se plătesc datoriile, se vând activele. La final, se întocmește situația financiară de lichidare și de repartizare a activului, care trebuie aprobată de asociați.
  3. Radierea din Registrul Comerțului – Cererea de radiere se depune la ONRC după trecerea perioadei legale de 15–30 zile, în funcție de tipul firmei, de la publicarea situației financiare de lichidare.

Atunci când asociații sunt de acord cu privire la repartizarea și lichidarea patrimoniului societății și când asigură stingerea pasivului sau regularizarea acestuia în acord cu creditorii, dizolvarea și lichidarea se fac simultan, în cadrul aceleiași etape.

Prin votul unanim al asociaților se poate hotărî și asupra modului în care activele rămase după plata creditorilor vor fi împărțite între asociați, caz în care, la cererea de radiere a societății, se anexează și dovada îndeplinirii obligației de calculare, reținere și plată a impozitului pe venit din lichidarea societății. Dacă nu există acest acord unanim, lichidarea se face în procedura clasică prevăzută de lege, prin numirea unui lichidator.

Uite care sunt documentele necesare pentru închiderea firmei:

  • Hotărârea Adunării Generale / decizia asociatului unic privind dizolvarea și lichidarea
  • Situația financiară de lichidare și de repartizare a activului (se întocmește de contabil și se aprobă de către asociați)
  • Certificatul de atestare fiscală de la ANAF
  • Alte documente justificative (dovezi de stingere a datoriilor, raport de lichidare etc.)
  • Cererea de radiere (formular ONRC)

Etapa 1: Dizolvarea și lichidarea simultană

În această primă etapă trebuie să depui la Registrul Comerțului dosarul cu decizia AGA (hotărârea adunării generale) pentru dizolvarea și lichidarea simultană, atunci când asociații sunt de acord cu privire la repartizarea și lichidarea patrimoniului societății și când asigură stingerea pasivului sau regularizarea acestuia în acord cu creditorii.

Înainte de inițierea acestei etape este important să te asiguri că:

  • au fost plătite toate taxele și impozitele datorate
  • au fost depuse toate declarațiile fiscale obligatorii
  • nu există dobânzi sau penalități neinstituite (se verifică în fișa contribuabilului și în certificatul de atestare fiscală de la ANAF)

La sfârșitul primei etape (dizolvare și lichidare), Registrul Comerțului publică hotărârea AGA de dizolvare și lichidare în Monitorul Oficial.

Etapa 2: Radierea

Radierea este etapa finală de ștergere din Registrul Comerțului și se face odată ce dizolvarea și lichidarea s-au finalizat cu succes:

  • după ce au trecut cel puțin 30 de zile de la publicarea deciziei de dizolvare și lichidare în Monitorul Oficial;
  • și nimeni nu s-a opus deciziei.

Registrul Comerțului verifică încă o dată că toate lucrurile sunt finalizate: bilanțul de lichidare a fost depus, impozitul pe venit din lichidarea societății a fost reținut asociaților, totul este corect/achitat și se poate șterge firma din registru.

Radierea unui SRL este un proces administrativ și juridic care presupune respectarea unor pași clari și termene legale. Dacă firma are datorii sau active de lichidat, planifică procesul cu câteva luni înainte.

Pregătește din timp documentele necesare pentru ONRC și verifică dacă toate declarațiile fiscale au fost depuse corect. Iar dacă vrei să scapi de drumuri, formulare și verificări, poți să-ți închizi firma rapid și 100% online cu ajutorul StartCo. Dizolvare, lichidare și radiere SRL din doar câteva clickuri!

Cât costă radierea unui SRL?

Între ~799 și 2000 lei, incluzând taxele ONRC, publicarea în Monitorul Oficial și costurile contabile/juridice:
1. Taxe la ONRC: între 138 și 400 lei pentru publicarea deciziei de dizolvare și radiere în Monitorul Oficial și alte servicii administrative.
2. Costuri de contabilitate/juridice: dacă apelezi la un expert contabil pentru pregătirea documentației (pregătirea situației financiare de lichidare), tarifele pot varia între 500 – 1500 lei.
3. Obligații fiscale: toate datoriile către ANAF trebuie achitate înainte de radiere. Aceste sume nu sunt „taxe de închidere”, dar reprezintă un cost pe care trebuie să îl iei în calcul.

Pot închide firma dacă are datorii?

Da, dar numai după stingerea tuturor obligațiilor fiscale și față de creditori. Datoriile neplătite pot bloca procesul de radiere.

Ce se întâmplă cu activele firmei după lichidare?

După achitarea tuturor datoriilor, activele rămase se împart între asociați, conform cotelor de participare. Aceste sume se impozitează ca venituri din investiții iar impozitul se retine de către firmă si se achita la stat.

Articole similare