Cum să alegi domeniul de activitate: De la zero la afacere
Simți că statutul de angajat full-time în cadrul unei companii nu mai este ceva ce te reprezintă? Lansează-te în antreprenoriat! Principalele lucruri de care vei avea nevoie pentru început sunt o idee de business și un buget alocat. Încă nu știi cum să alegi domeniul de activitate ? Iată cum poți să ajungi de la zero la afacere.
Cuprins
Pasul 1: Cum să alegi ideea de business – De la zero la afacere
Majoritatea antreprenorilor aleg să-și deschidă un business în domeniul în care au acumulat experiență ca angajați, sau într-un domeniu care îi pasionează. Foarte puțini concep o idee de afacere proprie, însă acest lucru poate fi riscant fără o cunoaștere aprofundată a domeniului și fără motivație.
Dacă nu ai încă o idee de afacere, dar vrei să treci de la statutul de angajat la cel de antreprenor, alege un business bazat pe ceea ce știi deja să faci sau pe ceva ce te pasionează. În acest fel, șansele de reușită sunt mai mari. Dar, atenție și la bugetul disponibil.
Ce știu să fac?
Atunci când ai deja experiență într-un anumit domeniu șansele afacerii cresc notabil. O recomandare pentru un business cu potențial ar fi să pornești de la cunoștințele și competențele profesionale pe care le-ai acumulat. Notează toate lucrurile pe care le poți face repede și bine.
Ce îmi place să fac?
Ce poate fi mai plăcut decât să faci ceea ce îți place? Este ideal să poți face un business bazat pe un echilibru între ce știi și ce ți-ar plăcea să faci. Așadar, gândește-te la ce îți place ție să faci, dar pe termen lung. Foarte important să stabilești aici dacă îți pot aduce pasiunile tale mulți bani pe viitor. Altfel ideea de business trebuie regândită.
După ce ai stabilit ce știi să faci și care sunt pasiunile tale, trebuie să stabilești care va fi domeniul în care vei activa și să te pregătești pentru pașii următori.
Pasul 2: Ai deja o idee? Testează potențialul afacerii
Ai deja ideea de business? Atunci poți merge mai departe către planificarea afacerii, dar nu înainte de a valida potențialul ideii tale.
Analizează
Pentru a decide dacă domeniul ales este cel câștigător trebuie să răspunzi la câteva întrebări esențiale:
- Care sunt produsele/serviciile oferite?
- Există produse/servicii pe care clienții s-ar aștepta să le primească și nu le poți oferi?
- Care sunt produsele/serviciile competitive?
- Cine ar fi interesat să folosească produsul/serviciul tău?
- Cine este publicul țintă?
- Care sunt nevoile și dorințele clienților tăi?
- De ce vor avea clienții nevoie de produsele tale?
- Cine sunt competitorii din domeniul activității în care vrei să-ți deschizi afacerea?
- Cât de mare este concurența?
- Câți sunt și de cât timp activează în nișă?
- Ce cifră de afaceri și ce profit au?
- Cum au crescut în fiecare an?
- Cum te poți diferenția față de competitorii tăi?
- Este un moment bun pentru lansarea afacerii tale?
- Care este nivelul de cumpărare în domeniul de activitate ales și care ar fi potențialul de creștere pe viitor?
- Ce autorizații/acreditări sunt necesare? Un aspect important în crearea unei afaceri este cunoașterea legislației specifice. În funcție de specificul activității este posibil să ai nevoie de ceva avize, autorizații sau chiar licențe. Spre exemplu:
- dacă vrei să dezvolți o afacere destinată comercializării de produse de tip fast-food într-o rulotă, va trebui să obții niște avize și autorizații din partea mai multor autorități ale statului.
- de asemenea, acreditările/licențele sunt foarte importante pentru anumite domenii, dacă activezi ca SRL și obligatorii ca PFA. De exemplu:
- firme/cabinete de contabilitate/avocatură
- clinici de chirurgie plastică/stomatologie
- firme/birouri de arhitectură/construcții
- firme de transfer de bani etc.
Analizează cu rigurozitate nișa în care vei activa. Astfel, vei putea să-ți stabilești strategiile de vânzare și de promovare, iar dacă va fi nevoie vei putea să-ți ajustezi și să îți adaptezi ideea în funcție de condițiile din piață.
Implementează
Ai identificat ideea de business și ai stabilit principalele aspecte specifice domeniului de activitate ales? Acum este momentul să treci la pașii următori pentru demararea afacerii. Dar nu uita: pentru a începe o afacere ai nevoie de
- cunoștințe solide în nișa aleasă
- resurse financiare suficiente pentru finanțarea afacerii, dar și de
- o motivație puternică care poate fi alimentată de pasiune.
În mediul de afaceri sunt frecvente trei situații în care un antreprenor debutant se poate regăsi în această primă etapă a antreprenoriatului:
- Știi să faci bine un anumit tip de activitate, ești pasionat de acest domeniu, dar nu este profitabil
- Soluția: Transformă-l în hobby.
- Ai o pasiune pentru un domeniu, nu deții cunoștințe practice, dar observi că acesta se află într-o continuă creștere, iar afacerea are potențial. Cu siguranță va fi o idee de business greu de implementat, dar nu trebuie să te descurajezi. Orice antreprenor trebuie să investească permanent în documentare, indiferent de nivelul cunoștințelor.
- Soluția: Documentează-te, studiază și poți obține o afacere reușită făcând ceea ce îți place.
- Ai cunoștințe substanțiale într-un anumit domeniu pentru care nu ești pasionat, dar este o idee de business cu potențial.
- Soluția: Dacă ți-ai propus un anumit standard financiar iar această idee te poate ajuta să-ți atingi obiectivul tot ce ai de făcut este să-ți găsești interesul pentru acest domeniu. Succesul depinde de tine.
Concluzia: Pentru o afacere de succes găsește-ți ECHILIBRUL dintre cele 3 elemente:
- Ce știu să fac?
- Ce mi-ar plăcea să fac?
- Ce îmi va aduce bani?
Ai nevoie de consiliere în
- găsirea domeniului de afacere potrivit pentru tine
- identificarea potențialelor surse de finanțare pentru business-ul tău
- sau ai nevoie de ajutor în procesul de înființare?
La StartCo găsești sprijinul necesar oricărui aspirant la antreprenoriat de la analiză, până la implementare.