Ce este efectul flywheel și cum te ajută să îți crești afacerea?
Visul oricărui antreprenor este o afacere care să crească într-un mod accelerat. Cum poți face asta? Poți folosi conceptul lui Jim Collins. Află din acest articol ce este efectul flywheel și cum te ajută să îți crești afacerea?
Cuprins
Ce este efectul flywheel (conceptul lui Jim Collins)?
Pentru a înțelege cum funcționează efectul flywheel, trebuie să înțelegi înainte semnificația acestui termen. Dacă te gândești la modul în care se alimentează o bicicletă, știi că este nevoie de efort pentru a pune roata în mișcare. Ceea ce te ajută ulterior să te deplasezi și chiar să accelerezi este impulsul pe care l-ai acumulat din efortul inițial.
Conceptul Flywheel (volantă/roată cu aripi) este un termen folosit de Jim Collins în cartea sa, „Good to Great”, pentru a se adresa companiilor. El susține că este benefic să îți compari strategia de afaceri cu un volant. Ce este un volant? Este un disc metalic masiv, sau o roată, care cântărește adesea peste 2.000 kg. Pentru a-l porni este nevoie de mult efort. Totuși, odată ce începe să se rotească, există contragreutăți care, datorită impulsului primit, încep să își creeze propriul impuls. Astfel, dacă efortul se păstrează, volantul va începe să se rotească din ce în ce mai repede.
Cum funcționează efectul flywheel și cum se aplică în business?
Așa cum am spus, efectul Flywheel a fost introdus pentru prima dată de Jim Collins în cartea sa, Good to Great. Potrivit principiului său, companiile nu pot deveni brusc afaceri profitabile. Succesul presupune un proces gradual care necesită mult timp și o muncă asiduă.
Pornind de la acest concept se înțelege că o afacere are nevoie de mult efort pentru a deveni scalabilă. Pentru a deveni una de succes însă, este nevoie de o strategie potrivită.
Jim Collins vorbește în cartea sa despre modul în care oamenii pot depune mult efort în afacerile lor fără un efect semnificativ până când, într-o zi, volantul începe să se rotească. Acesta reprezintă momentul de descoperire și odată ce volantul este în mișcare, acesta va începe să se rotească din ce în ce mai repede, cu randamente crescânde pentru afacere.
Exemple de firme mari și flywheel-ul lor
Efectul flywheel este o strategie folosită de mari companii precum Amazon, Intel, Uber sau Tesla.
Spre exemplu, Tesla este un business care a reușit să obțină succesul în pofida unei poziții de start deloc avantajoasă:
- industria auto este un domeniu extrem de competitiv, care necesită investiții inițiale uriașe
- în plus, Tesla și-a propus să facă tranziția la vehiculele electrice (EV) cu o tehnologie nedovedită, care a necesitat multă cercetare și dezvoltare suplimentară pentru a fi viabilă din punct de vedere comercial.
Care a fost strategia Tesla?
Alegerea pieței: Fiind un produs inovator, asta implică în primul rând costuri mari și prin urmare prețuri mari. Tesla a ales sectorul de lux, unde cumpărătorii își pot permite să plătească o primă pentru produse diferențiate. Acest lucru le-a permis să își finanțeze cercetarea și dezvoltarea și eventuala extindere către produse de pe piața de masă.
Inovare: Cheia succesului Tesla a fost ritmul neobosit de inovare. Spre deosebire de alți producători, mașinile produse de Tesla beneficiază de o tehnologie modernă, aflată într-un proces continuu de îmbunătățire. De altfel, potrivit analiștilor din industrie, Tesla este acum cu mulți ani înaintea concurenței într-o serie de tehnologii diferite, de la electronice, la AI și software, precum și baterii și sisteme de propulsie electrice.
Brand: Toate progrese tehnologice, cercetarea și inovarea au condus, în mod evident, la produse grozave. Astfel, s-a creat un brand extrem de puternic, care a devenit lider în tehnologie. Mai mult, Tesla reușit să obțină vânzări impresionante și creșteri anuale, fără o investiție majoră în marketing.
Experiența clienților: De la debut și până în prezent, Tesla s-a concentrat pe îmbunătățirea experienței clienților. Pentru atingerea obiectivului său, s-a bazat pe inovare la cel mai înalt nivel oferind clienților un produs unic la momentul respectiv – mașinile cu conducere autonomă. Astfel, a crescut producția, a redus costurile, a produs mai multă tehnologie, și cererea a crescut exponențial.
Pentru oricine este interesat de inovație, Tesla este în mod clar un model de urmat, și cu atât mai mult dacă vorbim despre efectul flywheel și modul în care acesta te ajută să îți crești afacerea.
Cum se poate construi un flywheel pentru un business
Fie că ai un startup sau vrei să-ți dezvolți o afacere existentă, modelul flywheel este una dintre cele mai bune modalități de a crește și de a-ți transforma business-ul într-unul de succes.
De ce ai nevoie pentru a-ți construi propriul flywheel?
Potrivit lui Jim Collins ai nevoie:
- Persoane disciplinate: este esențial ca tu să fii un antreprenor disciplinat și mai mult, să ai oamenii potriviți care lucrează pentru afacerea ta.
- Gândire disciplinată: Pentru a identifica oportunitățile și mijloacele potrivite pentru atingerea obiectivelor, ai nevoie de o gândire disciplinată.
- Acțiune disciplinată: Orice pas, orice acțiune trebuie să fie calculat cu atenție și într-o manieră informată.
Cum îți poți construi propriul flywheel?
În cartea sa, “Turning the Flywheel”, Jim Collins împărtășește șase pași pentru a-ți crea propriul flywheel. Iată ce trebuie să faci.
- Lista succeselor: Dacă ai o afacere deja creată cu siguranță ai deja un produs care îți aduce profit. Identifică toate succesele replicabile pe care le-a obținut afacerea ta.
- Lista eșecurilor: Din greșeli învățăm cel mai bine în orice situație, cu atât mai mult în afaceri. Fă-ți o listă cu toate eșecurile înregistrate în afacerea ta.
- Eșecuri versus succes: Este momentul comparației. Compară succesele cu eșecurile și identifică ce au în comun.
- Componentele flywheel: Folosind informațiile pe care le-ai identificat în urma comparației, poți începe să îți schițezi modelul de flywheel.
- Diagrama Flywheel: În urma analizei și a schiței realizate ai obținut deja un model flywheel. Important de reținut: cu cât ai mai puține componente, cu atât îți poți consolida mai mult strategia, și astfel rămâi mai aproape de succes.
- Testează! Ai ajuns la momentul testelor. Testează-ți modelul de flywheel prin prisma eșecurilor și a succeselor, și modifică diagrama până când obții rezultatele dorite.
Efectul flywheel pas cu pas pentru afacerea ta
Pornind de la sugestiile lui Collins, pentru a obține un avantaj competitiv durabil, trebuie să construiești un sistem în care toate părțile se potrivesc împreună. În esență,
- mai întâi trebuie să construiești condițiile
- să alegi piața și produsul
- grupul de clienți țintă
- resursele necesare
- și să începi să creezi un brand prin promovarea unui produs care să ofere o experiență de calitate clienților
- iar apoi, pe baza datelor obținute (succese și eșecuri) să aduci îmbunătățiri produselor, operațiunilor din cadrul companiei și experienței utilizatorilor.
Pentru a aprofunda cele enumerate, vom exemplifica folosind exemplul unui salon de înfrumusețare. Cum poate beneficia de efectul flywheel?
- poate să deschidă o ramură complementară a afacerii (un shop online cu produse de înfrumusețare specifice, care să funcționeze constant chiar și atunci când cel fizic are sincope)
- poate să deschidă și alte locații în părți diferite din oraș, sau chiar în alte orașe. Astfel își distribuie riscurile și în felul acesta se asigură că dacă o locație înregistrează pierderi temporare, celelalte pot susține afacerea în ansamblu.
Odată implementat conceput corect și într-o manieră disciplinată, efectul flywheel va crea pentru afacerea ta valoare și îi va conferi continuitate. Tot ce trebuie să faci este să îți setezi corect și cât mai clar obiectivele, iar apoi să folosești fiecare succes sau eșec pentru a construi propriul impuls către succes.