De ce a fi primul într-o piață nu e neapărat o idee bună?
Atunci când îți deschizi o firmă, îți dorești să ai o afacere unică, și să fii primul în nișa ta pentru a-ți asigura piața. Totuși, majoritatea marilor companii foarte cunoscute nu au fost primele din piața în care activează (ex. Facebook, Apple), dar asta nu le-a împiedicat să devină giganții de azi. Află în cele ce urmează de ce a fi primul într-o piață nu e neapărat o idee bună și cum poți deveni cel mai bun.
Cuprins
De ce a fi primul într-o piață nu e neapărat o idee bună
După cum spune Peter Thiel în cartea sa De la zero la unu: Faptul de a fi primul dintr-o anumită piață este o tactică, nu un scop în sine. Scopul final este ca afacerea să aducă bani și să existe în viitor iar faptul de a fi primul dintr-o piață nu îți garantează că nu poate veni un competitor mai bun decât tine care să îți ia locul.
Iată care sunt principalele motive pentru care este bine ca afacerea ta să nu fie prima într-o piață.
Multe afaceri vor încerca să te copieze
Ai un produs unic și vrei să aduci în piață ceva inovator? Să fii primul în piață poate fi istovitor, dar mai ales vei fi copleșit de identificarea soluțiilor potrivite. În plus, poată fi destul de frustrant dacă alte afaceri vor încerca să copieze modelul tău de business. Cu atât mai mult cu cât riști să pierzi avansul câștigat atunci când competitorii identifică soluții pentru optimizarea ideii tale de afaceri, reușind astfel să te depășească.
Exemplu:
Craigslist a fost primul (și cel mai mare) business pentru închirieri pe termen scurt. Ulterior, o companie numită Airbnb a început să identifice noi beneficii pentru clienți, construind astfel o afacere masivă pe cheltuiala lui Craigslist.
A fi primul se poate dovedi scump
Să fii primul înseamnă să vii cu ceva nou, unic. Cum poți face asta? Prin multă cercetare și dezvoltare care costă.
Exemplu:
Pentru a aduce pe piață Mach3, Gillette a cheltuit 750 de milioane de dolari. 20 de ani mai târziu, Dollar Shave Club a venit pe piață cu un aparat de ras aproape identic, dar considerabil mai ieftin.
Nu deții o experiență anterioară la care să recurgi
Când faci ceva nou, marele dezavantaj este că nu deții un know-how care să te ajute să eviți greșelile.
Exemplu:
În anii 80 Apple a venit pe piață cu un produs revoluționar – primul lor computer – Macintosh – care a fost un succes extraordinar. Din păcate, industria lor era nouă și volatilă, iar Steve Jobs dorea să continue să inoveze. Astfel, Apple a trăit o serie de eșecuri, lucru care a favorizat apariția unui alt gigant – Microsoft – care a copiat Apple după ce a învățat din greșelile lor.
Trebuie să reziști în fața reglementărilor
Când intri cu un produs nou într-o industrie, trebuie să reziști nu doar în fața provocărilor financiare, ci și a autorităților, sistemului juridic, a politicienilor și, desigur, a altor afaceri.
Exemplu:
La intrarea pe piața serviciilor de transport, Uber, a întâmpinat reticență și chiar i-au fost suspendate serviciile în Spania, San Antonio, Portland și Coreea de Sud – precum și parțial interzise în Germania, Țările de Jos și Thailanda.
Riscul de a pierde locul din cauza inacțiunii constante
Chiar dacă intri pe o piață fără competitori, nu înseamnă că acest lucru nu se va schimba. Indiferent de produs, sau de piață, trebuie să muncești constant și să diversifici paleta de produse/servicii. În caz contrar, riști ca prin lipsa ta de acțiune să cedezi locul unui posibil competitor.
Exemplu:
Deși Ford a fost prima companie care a produs mașini, iar în 1921, a avut un avantaj de 100% din cota de piață față de GM. Din păcate, acest nivel de dominație l-a făcut pe Ford să se mulțumească și să se rezume la locul deținut. Inacțiunea sa i-a lăsat timp lui GM, care a căutat soluții pentru a-și diversifica gama de produse și astfel și-a extins considerabil linia de mașini.
GM a avut nevoie de numai 10 ani pentru a depăși gigantul Ford. Dar iată că istoria pare să se repete. Tesla, producătorul de mașini electrice, a reușit să ia cu asalt piața auto și astfel a depășit GM și Ford.
Primul în piață plătește prețul educației clienților
Atunci când vii pe piață cu un produs inovator, pe care publicul nu îl înțelege, te lovești de neîncredere, de îndoiala acestora, lucru care îl face mai greu de vândut. Pentru a vinde un astfel de produs sau serviciu trebuie mai întâi să-l prezinți publicului țintă și să le oferi o educație minimă despre beneficiile pe care le-ar putea obține cu ajutorul produsului tău:
- de ce ar trebui să-l cumpere
- ce problemă rezolvă
- cum ar trebui să-l folosească.
Exemplu:
Un produs care a stârnit multă neîncredere sunt cursurile online. Cei care au adus această inovație pe piață sunt cei de la Udemy, care au fost nevoiți să îi convingă atât pe profesori, cât și pe studenți că învățarea online era o alternativă viabilă la cursurile fizice.
După cum observi, să fii primul în piață nu îți garantează că vei domina nișa deoarece întotdeauna va apărea cineva care să copieze ideea ta și să încerce să o îmbunătățească pentru a-și consolida poziția. Pe de altă parte este și obositor și pot apărea blocaje. Dar există oare și beneficii?
Avantajele de a fi primul în piață
A fi primul în piață poate fi sinonim cu succesul și, chiar dacă nu este ceva permanent, prezintă câteva avantaje de necontestat:
- recunoașterea sporită a brandului
- loialitatea clienților
- vânzări crescute
- definirea standardelor industriale
Cum devii cel mai bun în piață?
Chiar dacă e contraintuitiv, e mult mai bine să fii ultimul într-o piață și să aduci ultima mare și cea mai importantă îmbunătățire față de soluțiile existente, care sa te propulseze în fața tuturor și să îți asigure ani întregi de venituri profitabile. Cum faci asta?
Începi prin a domina o nișă foarte mică și avansezi de acolo. Un exemplu foarte bun în acest sens este gigantul Apple.
În pofida greșelilor care i-au dus la pierderea poziției inițiale, Apple și-a consolidat un loc puternic în piață prin produsele sale premium și prin consecvență. Periodic, investesc în calitate și în inovație, oferind clienților produse surprinzător de bune, așa cum au fost obișnuiți.
Să fii primul în piață poate fi costisitor ca timp, bani și energie, dar să fii cel mai bun este un efort constant pe care trebuie să-l depui pentru a oferi publicului aceleași produse și servicii de calitate cu care ți-ai creat brandul.