Acasă » Cum să administrezi o firmă » Taxe salariale: Cât plătești la stat pentru un angajat?

Taxe salariale: Cât plătești la stat pentru un angajat?

Expert Contabil membru CECCAR, pasionată de content marketing, traduc aspectele fiscale și de business într-un limbaj antreprenorial ușor de digerat.

Te gândești să îți înființezi o firmă și vrei să afli cât plătești la stat pentru un angajat? Atunci primul lucru pe care trebuie să-l știi este că în România, salariatul primește în mână doar ~58% din salariul brut; restul ajunge la stat.

Da, taxele salariale sunt destul de mari, iar multe din contribuțiile sociale obligatorii îți revin ție, ca angajator. Ca să îți fie mai ușor și să existe claritate, mai jos vei găsi toate informațiile necesare despre salariul minim în România, taxele și contribuțiile obligatorii datorate de salariat, cele care îți revin ție, precum și despre cât vei plăti la stat pentru fiecare angajat.

Cât este salariul minim în 2025?

În prezent, salariul minim brut în România este de 4.050 lei pe lună, din care se scad contribuțiile. Asta înseamnă că un angajat la salariul minim primește net ~2 574 lei iar costul total pentru angajator este de ~4 134 lei.

În general, angajatorul și angajatul se raportează diferit costul salarial pentru că angajatul este interesat de salariul net, în vreme ce angajatorul este preocupat de salariul brut, care include taxele și contribuțiile obligatorii.

Care sunt contribuțiile salariale obligatorii?

În prezent, contribuțiile sociale obligatorii aferente salariilor sunt cumulate la 47,25%, după cum urmează:

TaxăProcent / Observație
CAS (pensii)25% din brut, suportată de angajat
CASS (sănătate)10% din brut, suportată de angajat
Impozit pe venit10% aplicat după CAS și CASS, suportată de angajat
CAM (contribuția asiguratorie pentru muncă)2,25%, suportată de angajator
Contribuțiile sociale obligatorii (CSO) la salariu în România

Mențiuni referitoare la taxele salariale:

  1. Contribuțiile sociale (CAS, CASS și CAM) se declară și se virează lunar sau trimestrial către bugetul de stat până în data de 25 a lunii succesive celei în care se plătesc salariile.
  2. Contribuțiile sociale (CAS, CASS și CAM) se virează la bugetul de stat de catre angajator
  3. După achitarea contribuțiilor obligatorii la stat, angajatului i se mai oprește din salariul brut încă 10%, reprezentând impozitul pe venit.
  4. Veniturile din salarii sunt taxate proporțional cu valoarea reală a venitului, și nu la valoarea salariului de bază minim brut.
  5. Pentru angajații care au un venit lunar brut de până la 2.000 de lei peste nivelul salariului de bază minim brut pe țară se acordă deduceri suplimentare (conform OG 16/2022):
    • 15% din salariul de bază minim brut pe țară pentru persoanele fizice cu vârsta de până la 26 de ani
    • 100 lei lunar pentru fiecare copil sub 18 ani și înscris într-o unitate de învățământ

Care sunt taxele pentru un salariat în funcție de timpul de lucru?

Taxele pentru un salariat aferente contractelor cu salarii mai mici decât salariul minim brut, indiferent de norma de lucru, se vor plăti la nivelul salariului minim brut.

Altfel spus, taxele salariale nu depind de norma de lucru, ci sunt calculate la nivelul salariului brut, indiferent dacă contractul este full-time sau part-time. Excepție fac desigur acele contracte unde angajatul deține un alt loc de muncă cu contract de 8 h la un alt angajator.

Iată așadar cât vei reține din salariul unui angajat și cât vei plăti tu:

Salarii și taxeSuma (lei)
Salariu brut4.050
CAS – pensii (25%)1.013
CASS – sănătate (10%)405
Bază impozabilă2.632 (brut – contribuții)
Impozit (10%)263
Salariu net2.369 (~58.5%)
Cost angajator (CAM 2,25%)91
Cost total firmă~4.141
Exemplu de calcul pentru salariul minim brut și taxele aferente

Mentiune pentru contracte part-time: Statul păstrează facilitatea de 300 lei netaxabili până la finalul anului 2025. Pentru angajați part-time, CAS și CASS se calculează ca pentru un salariu brut de 3.750 lei în loc de 4.050 lei.

Ce alternative există pentru Contractul individual de muncă?

Dacă toate taxele și obligațiile pe care le-ai văzut mai sus nu te încântă, trebuie să știi că există și alte forme de colaborare, fiecare cu riscuri și beneficii. În funcție de tipul de încadrare a activității (dependente/independente), poți înlocui contractul individual de muncă astfel:

  • Pentru activități independente cu o persoană fizică neautorizată se poate face un contract de colaborare, încheiat pe Codul civil, art. 1176, cu reținere a impozitului de 10% la sursă, dar este cu risc fiscal mare, poate fi reîncadrat ca activitate dependentă.
  • Pentru activități independente cu PFA se poate face un contract de prestări servicii, dar este cu risc fiscal mare, asemenea contractului de colaborare.
  • Pentru activități independente cu SRL se face un contract de prestări servicii, fiind cu risc fiscal redus, asemenea CIM.

Nu uita: firmele care au cifră de afaceri sub 250.000 euro in 2025 (sub 100.000 euro începând cu 1 ianuarie 2026) pot să rămână microîntreprinderi doar dacă au minim 1 angajat. Această condiție se consideră îndeplinită și dacă ai un contract de administrare (contract de mandat administrator), principalul beneficiu al unui astfel de contract fiind desigur birocrația redusă.

Iar dacă vrei să afli mai multe despre impozitarea microîntreprinderilor și ce taxe vor plăti firmele în 2025 și 2026, aruncă un ochi pe articolul nostru dedicat și pregătește-te din timp pentru ce urmează.

Articole similare