Cazierul fiscal: ce este, când ai nevoie de el și cum îl obții 100% online
Dacă ești antreprenor la început de drum sau vrei să devii asociat ori administrator într-un SRL, vei avea nevoie de cazierul fiscal. Din fericire, nu mai e nevoie să stai la cozi la ANAF. Documentul poate fi obținut acum rapid, online, prin Spațiul Privat Virtual (SPV).
Vezi ce este cazierul fiscal, în ce situații ai nevoie de el și cum îl poți descărca direct din contul tău.
Ce este cazierul fiscal?
Cazierul fiscal este un document emis de ANAF care reflectă istoricul tău fiscal. El conține informații despre:
- obligațiile fiscale neachitate
- faptele sancționate contravențional sau penal legate de legislația fiscală
- situațiile în care ai răspundere solidară pentru datorii fiscale ale altor firme
Pe scurt, este „cartea de vizită fiscală” pe care o verifică instituțiile statului atunci când înființezi sau preiei o firmă.
Astfel, scopul cazierului fiscal este de a preveni și de a combate evaziunea fiscală, precum și de a eficientiza administrarea impozitelor și taxelor datorate statului.
Când ai nevoie de cazier fiscal?
Trebuie să știi că certificatul de cazier are un termen de valabilitate limitat. Astfel, ca persoană fizică vei putea să îl folosești doar timp de 90 de zile (pentru persoane juridice, de regulă 30 de zile) de la data eliberării, și doar în scopul pentru care ți-a fost eliberat.
Uite care sunt situațiile în care poți avea nevoie de un cazier fiscal conform OG nr. 39/2015:
- pentru vânzarea unui autoturism
- pentru înființarea unei societăți comerciale sau pentru a intra ca asociat/acționar/administrator într-o societate (în acest caz verificarea se face automat de către Registrul Comerțului)
- pentru autorizarea desfășurării unei activități independente
- pentru înființarea unei asociații/fundații sau pentru a intra ca asociat/membru/reprezentant legal într-o asociație/fundație
- pentru înființarea unui PFA (în acest caz verificarea se face automat de către Registrul Comerțului)
- în proceduri judiciare sau administrative unde este cerut expres
Cum scoți cazierul fiscal online?
În 2023, ANAF a emis Ordinul nr. 2048/2023 care simplifică procedura de gestionare a cazierului pentru contribuabilii persoane fizice și juridice. Astfel, poți obține cazierul fiscal 100% online, dar trebuie să urmezi niște pași:
- Înrolează-te în SPV – Dacă nu ai deja cont, te poți înregistra gratuit pe site-ul ANAF. Dă click pe link și accesează pagina oficială de înrolare, apoi dă click pe Înregistrare utilizatori persoane fizice (procedura este identică și pentru persoane juridice). Dacă ai nevoie de pași detaliați pentru deschiderea unui cont SPV, atât ca persoană fizică, cât și ca persoană juridică, aruncă un ochi pe ghidul nostru dedicat.
- Autentifică-te în contul SPV – Intră pe pagina oficială ANAF și poți accesa SPV fie cu user și parolă (persoane fizice), fie cu certificat digital calificat (persoane juridice).
- Depune cererea:
- Dă click pe meniul Solicitări -> Eliberare documente.
- Apoi selectează Certificat de cazier fiscal.
- Completează datele cerute: CNP/CUI și motivul solicitării. Apoi apasă pe Trimite.
- Dă click pe meniul Solicitări -> Eliberare documente.
- Asta e tot. După ce trimiți cererea, accesează secțiunea Mesaje și ar trebui să vezi cazierul solicitat.
Dacă observi erori sau informații care nu ar fi trebuit înscrise în cazierul fiscal, poți solicita rectificarea acestora la organul fiscal competent. Conform Ordinului ANAF nr. 2048/2023:
- cererea se depune la ANAF
- trebuie însoțită de documente justificative
- autoritatea are obligația să verifice și să opereze modificările
Nu uita: cazierul fiscal pentru persoane juridice are o valabilitate de 30 de zile, iar pentru persoane fizice 90 de zile. Este important să verifici valabilitatea, pentru că instituțiile nu acceptă un cazier expirat. Există și alte diferențe între SPV pe CNP și SPV pe firmă, pe care le poți afla de aici.
Pe langa asta, trebuie sa stii si ca documentele comunicate prin Spațiul Privat Virtual au aceeași putere juridică, asemenea celor comunicate prin poștă sau la ghișeu. Eliberarea cazierului fiscal online nu schimba cu nimic asta.
Iar dacă ai nevoie de ajutor la înființarea firmei tale sau vrei să te asiguri că toată documentația este completă și corectă, echipa StartCo te poate sprijini cu tot procesul birocratic.
Obținerea cazierului fiscal prin SPV este gratuită.
De regulă, documentul este emis în aceeași zi, în format electronic, și apare în contul tău SPV în câteva ore.
Da, dar este nevoie de o procură sau de certificat digital calificat pe numele reprezentantului.