Totul despre TVA: Ce este, cum funcționează și cum se colectează sau deduce
Freelancer sau antreprenor, indiferent de domeniul de activitate trebuie să știi ce înseamnă TVA. Iată un scurt ghid pentru antreprenori care cuprinde informații despre cotele de tva, deductibilitatea taxei, dar și obligațiile unui plătitor de tva.
Cuprins
Ce este TVA-ul?
Taxa pe valoarea adăugată (TVA) este un impozit indirect suportat de consumatorul final al bunului/serviciului respectiv. În tranzacțiile efectuate pe teritoriul României TVA-ul îmbracă diferite cote.
TVA-ul se aplică tuturor operațiunilor efectuate de către persoane fizice sau juridice, care implică plăți, cu excepția situațiilor enunțate de lege. Asta înseamnă că atât persoanele fizice, cât și persoanele juridice (indiferent de forma juridică) plătesc TVA-ul.
Câte tipuri de TVA există?
În România există 4 tipuri principale de TVA. Deși TVA-ul deductibil și cel colectat sunt cele mai folosite, mai există și TVA-ul de plată și cel de recuperat:
- TVA deductibil – reprezintă valoarea totală a taxei datorate sau plătite pentru achizițiile pe care le faci pe firmă.
- TVA colectat – reprezintă taxa pe care firma ta o aplică pentru livrări de produse sau prestări de servicii.
- TVA de plată – diferența dacă TVA colectat > TVA deductibil (adică trebuie plătită statului).
- TVA de recuperat – diferența dacă TVA deductibil > TVA colectat (compania ta poate recupera diferența).
Care sunt cotele de TVA in România?
În prezent, în România, există două cote de TVA:
- cota standard: 21%
- cota redusă: 11%
La ce produse se aplică TVA de 11%?
Dacă ești plătitor de TVA, trebuie să aplici cota de TVA de 11% la facturarea livrărilor de bunuri precum:
- Medicamente de uz uman
- Strict pentru uz uman; medicamentele veterinare și suplimentele alimentare nu intră la această cotă.
- Alimente și băuturi pentru consum uman și animal, livrate profesional
- Include fructe, legume, carne, cereale, produse de panificație, semințe, miere, uleiuri etc.
- Se exclud:
- băuturi alcoolice
- băuturi nealcoolice în codul NC 2202 (ex. sucuri îndulcite)
- alimente cu zahăr adăugat ≥ 10 g/100 g (cu excepția laptelui praf pentru bebeluși)
- suplimente alimentare
- Apă potabilă și canalizare, precum și apă pentru irigații agricole
- Produse agricole și servicii pentru agricultură:
- Îngrășăminte, pesticide, semințe și alte inputuri agricole necesare producției, precum și serviciile asociate
- Manuale școlare, cărți, ziare, reviste (suport fizic și electronic)
- Se exclud materialele audio/video sau cele destinate publicității
- Acces la obiective cultural-istorice: castele, muzee, monumente, grădini zoologice și botanice
- Lemn de foc – livrare către persoane fizice și instituții (școli, spitale)
- Energie termică în sezonul rece, destinată unor categorii de consumatori (sociale)
- Cazare în sectorul hotelier, camping și servicii similare
La ce produse se aplică TVA de 21%?
Cota standard de TVA (21 %) se aplică tuturor produselor și serviciilor care nu sunt incluse expres pe lista cu cotă redusă de 11 % sau scutiri speciale. Practic, orice domeniu comercial care nu beneficiază de tratament fiscal preferențial intră sub acest TVA standard. Uite și niște exemple:
- Majoritatea bunurilor de consum general – îmbrăcăminte, electronice, mobilă, cosmetice etc.
- Servicii profesionale – consultanță, contabilitate, marketing, construcții (dacă nu intră la reducere)
- Băuturi alcoolice și sucuri îndulcite (NC 2202)
- Suplimente alimentare & medicamente veterinare
- Plante ornamentale, produse din cofetărie cu zahăr > 10 g/100 g
- Transport, închiriere, energie electrică
- Toate livrările de bunuri și servicii care până în prezent nu erau acoperite de cote reduse (5 % sau 9 %) vor trece automat la 21 %
Plătitor sau neplătitor de TVA?
Dacă vrei să înființezi o firmă, indiferent de forma juridică (SRL, PFA, II, IF), trebuie să știi că la înființare ești neplătitor de TVA. Ulterior, poți deveni plătitor de TVA dacă depășești plafonul de 300.000 lei.
Care sunt avantajele atunci când ești neplătitor de TVA?
Nefiind plătitor de TVA viața de antreprenor este mult simplificată: mai puține declarații, modul de facturare simplificat, claritate. Iată care sunt principalele beneficii:
- emiți facturi fără TVA (la vânzare, nu aplici cotă de TVA și nu colectezi TVA, deci nu datorezi TVA mai departe către bugetul de stat)
- mai puține obligații declarative, mai puțină birocrație
Care sunt avantajele atunci când ești plătitor de TVA?
Deși ca plătitor de TVA trebuie să emiți cu TVA facturile (sau bonurile fiscale, dacă folosești casă de marcat), să depui declarațiile de TVA și să plătești TVA-ul (diferența dintre taxa colectată de la vânzări și taxa dedusă de la cheltuieli), trebuie să știi că sunt și situații în care să fii plătitor de TVA poate fi un avantaj important:
- dacă un potențial partener de afacere este plătitor de TVA, acesta va căuta un partener de la care să își poată deduce TVA-ul – deci un plătitor de TVA
- dacă vrei să faci tranzacții cu operatori din UE, nu plătești TVA-ul partenerului
- dacă ai mai mulți furnizori plătitori de TVA nu ai dreptul să deduci TVA la achiziție nefiind și tu înregistrat în scopuri de TVA.
Pentru a înțelege mai bine avantajele de a fi plătitor sau neplătitor de TVA, uite ce presupune colectarea și deducerea de TVA.
Cum se colectează TVA-ul?
TVA-ul este colectat de fiecare persoană înregistrată în scopuri de TVA, care prin emiterea facturilor de vânzare de bunuri/servicii, impune și colectează TVA de la clienții săi. Ești plătitor de TVA? Trebuie să știi că acest TVA colectat nu îți aparține ție, ci sunt bani datorați statului, pe care trebuie să-i declari în decontul de TVA și să îi virezi la ANAF.
Cum se deduce TVA-ul?
TVA-ul deductibil reprezintă TVA-ul aferent facturilor de achiziții. Cum te ajută? Îți poți deduce TVA-ul pentru achizițiile pe firmă din TVA-ul încasat de la clienți, și astfel, poți obține un TVA de plată mai mic, sau chiar de recuperat.
TVA deductibil = TVA-ul din facturile de vânzare – TVA din facturile de plată
Conform reglementărilor Codului Fiscal, TVA-ul datorat la stat se poate reduce, dacă îndeplinești anumite condiții:
- ești înregistrat ca plătitor de TVA
- ai o evidență completă a încasărilor și plăților (se regăsesc în jurnalul de vânzări și cumpărări primit de la contabil)
- ai înregistrate în contabilitate cheltuieli deductibile, în baza documentelor justificative
Cum știi dacă facturile primite de la furnizori au un TVA deductibil?
Codul fiscal vine cu lămuriri în acest sens și împarte cheltuielile în:
- Cheltuieli deductibile: transport, cazare (în scopul activității economice), salariile, cheltuieli cu marketingul, dobânzile și penalitățile
- Cheltuieli nedeductibile: dobânzile și amenzile datorate statului, impozitul pe profit/venit, sponsorizările
- Cheltuieli parțial deductibile: cheltuielile sociale și cele de protocol, pierderile de materie primă/tehnologice, ajutoarele din partea statului.
Exemplu:
Firma Allure SRL a dezvoltat o afacere de tip dropshipping și este înregistrată în scopuri de TVA. Cum își poate deduce TVA-ul?
Deși o afacere de tip dropshipping nu are nevoie de un spațiu de depozitare, există cheltuieli deductibile pe care firma le poate folosi pentru a diminua taxa datorată:
- promovare și reclamă: flyere, bannere, promovare cu ajutorul Google sau pe rețelele sociale, influenceri etc.
- diverse softuri care pot automatiza monitorizarea și actualizarea produselor
- cheltuieli de dezvoltare a website-ului, și/sau a unei aplicații etc.
Care sunt obligațiile plătitorilor de taxă pe valoare adăugată?
Atunci când ești plătitor de TVA ai avantajul de a-ți putea deduce taxa și de a reduce suma datorată către ANAF. Trebuie să reții că acest avantaj vine și cu niște obligații:
- trebuie să ai grijă la înregistrarea cheltuielilor ca deductibile, parțial deductibile sau nedeductibile
- trebuie să declari TVA-ul lunar/trimestrial și să achiți tva-ul datorat la termenul scadent
- să acorzi atenție situațiilor în care unui colaborator i se anulează codul de TVA și să acționezi în consecință
Ce se întâmplă dacă unui partener i se anulează codul de TVA?
Retragerea codului de TVA poate avea consecințe asupra partenerului tău, precum imposibilitatea deducerii TVA-ului, dar și pentru tine. Iată cum te poate afecta:
- dacă este clientul tău îți poate solicita stornarea facturilor emise și refacturarea după reactivarea codului de TVA. Acest lucru poate duce la o încasare întârziată, sau chiar o pierdere a creanțelor (există riscul ca ulterior, clientul să nu mai recunoască obligația)
- dacă este un furnizor, atunci TVA-ul și cheltuielile aferente facturilor primite de la el nu mai sunt deductibile, iar înregistrarea acestora în contabilitatea ta îți poate aduce amenzi și penalități.
Pentru a evita eventualele amenzi trebuie să acorzi o atenție sporită TVA-ului și cheltuielilor înregistrate în contabilitate. Sau poți căuta servicii de contabilitate potrivite afacerii tale și să beneficiezi de profesionalismul unui contabil dedicat.