Ce este inflația și ce efecte poate avea asupra afacerii tale?
Acasă » Dezvoltă-ți afacerea » Ce este inflația și ce efecte poate avea asupra afacerii tale?

Ce este inflația și ce efecte poate avea asupra afacerii tale?

Una dintre cauzele pentru care o afacere poate eșua este inflația. Ce este inflația și ce efecte poate avea asupra afacerii tale, dar mai ales, cum îți protejezi businessul de efectele sale? Află din acest articol dacă inflația reprezintă un risc sau o oportunitate pentru afacerea ta.

Ce este inflația?

În funcție de anumiți factori, într-o economie de piață, prețurile bunurilor și serviciilor se pot modifica. Astfel, unele prețuri cresc, altele scad. În momentul în care se înregistrează o creștere generalizată a prețurilor bunurilor și serviciilor, nu doar ale unor articole specifice, spunem că a crescut rata inflației. Asta înseamnă că astăzi poți cumpăra cu aceeași bani mai puțin decât ai putut cumpăra ieri. Cu alte cuvinte, inflația reduce valoarea monedei în timp.

Asta se întâmplă în general, în economia de piață, dar ce este inflația și cum poate afecta o afacere? Inflația este rata acestei creșteri a prețurilor pe o anumită perioadă de timp, de obicei un an. Cu ajutorul ratei inflației se măsoară cât de scumpe sunt bunurile și serviciile într-o anumită perioadă de timp. Află în cele ce urmează și cum afectează inflația în mod concret afacerile, în funcție de domeniul de activitate.

Cum poate inflația să afecteze o afacere?

Inflația este o creștere generală a prețurilor, efectele sale fiind resimțite de afaceri înaintea consumatorilor. Inflația poate afecta fluxul de numerar al afacerii prin:

  1. costuri crescute – ca urmare a creșterii inflației pot crește deopotrivă costurile bunurilor sau serviciilor necesare desfășurării activității 
  2. lipsa de materii prime/bunuri necesare afacerii – ca urmare a creșterii costurilor este posibil să apară un deficit de materii prime/bunuri necesare desfășurării activității
  3. prețuri crescute – ca urmare a creșterii costurilor, poți fi nevoit să crești de asemenea prețurile produselor/serviciilor tale. Acest lucru poate duce la pierderea unora dintre clienți
  4. profit redus – pierderea unora dintre clienți poate duce la scăderea profitului

Inflația poate duce chiar la închiderea afacerii din cauza: 

  1. costurilor crescute pe care trebuie să le suporte pentru a evita pierderea clienților (unele afaceri preferă să mențină prețurile neschimbate și să suporte singure costurile mari. Acest lucru poate afecta simțitor cash-flow-ul afacerii.)
  2. erodării puterii de cumpărare a consumatorilor (care în urma creșterii ratei inflației pot cumpăra mai puține bunuri și servicii decât înainte. Aceasta înseamnă că afacerea ta va înregistra vânzări mai mici, și deci, venituri reduse semnificativ.).

Ce tip de afaceri sunt cele mai vulnerabile?

Fiecare afacere se confruntă cu impactul inflației în mod diferit, în funcție de 

  • natura pieței în care activează
  • tipurile de produse și servicii pe care le oferă 
  • puterea brandului

De regulă, afacerile care vând bunuri și servicii esențiale sunt mai puțin afectate decât cele neesențiale. Iată care sunt cele mai vulnerabile domenii:

  • comerț (afacerile depind exclusiv de ritmul încasărilor)
  • construcții (care sunt afectate de creşterea preţurilor la materialele de construcţii şi de restrângerea accesului la credite al consumatorilor)
  • transport (pe fondul creşterii preţurilor la carburanţi)
  • horeca (ca urmare a încasărilor scăzute și a lipsei forței de muncă) etc.

Cum poți să contracarezi potențialele efecte negative? 

Inflația afectează toate industriile, mai mult sau mai puțin. Ce tactici comune pot ajuta o firmă să se adapteze și să contracareze potențialele efecte negative? Hai să vedem!

Pentru a stabili o strategie împotriva efectelor negative ale inflației, trebuie să te raportezi la industria în care activezi și resursele disponibile, dar și la puterea brandului pe care l-ai construit.. 

Exemplu:

Firma A are o vechime pe piața transporturilor în regim de taxi de 6 ani, cu o creștere constantă a cifrei de afaceri.

Firma B este un startup cu o vechime de un an pe piața transporturilor în regim de taxi.

Principala problemă este creșterea prețurilor la carburanți. Iată ce soluții au la îndemână fiecare dintre cele două companii pentru a face față efectelor inflației. 

  • Firma A care a avut o creștere constantă a cifrei de afaceri, și prin urmare a profitabilității, poate să facă față efectelor inflației prin înlocuirea unei părți din parcul auto cu mașini electrice/hibrid, reducând astfel costurile cu carburanții. 
  • Costurile unor mașini noi sunt semnificative, motiv pentru care un startup nu ar trebui să riște prin astfel de investiții cash-flow-ul disponibil. În schimb, soluția potrivită firmei B pentru a-și păstra clienții și chiar pentru a-și mări baza de clienți, este de a-și ajusta tacticile de preț și de marketing.

Cum contracarezi efectele negative al inflației?

Iată câteva exemple despre cum poți să contracarezi efectele negative ale inflației:

  1. Încearcă să reduci costurile și să le optimizezi (ca în exemplul de mai sus)
  2. Îți poți evalua produsele și poți încerca să vii cu ceva nou, care să satisfacă o nevoie esențială a consumatorului
  3. Inovează! 
  4. Poți oferi pachete premium de produse/servicii pentru a încerca fidelizarea unora dintre clienți.
  5. Încearcă o creștere de preț graduală.
  6. Îmbunătățește-ți imaginea de brand.
  7. Poți contracta împrumuturi la dobânzi favorabile. De ce? Creșterea inflației scade rata reală a dobânzii plătită la împrumuturi
  8. Poți investi în automatizare. Astfel se reduc semnificativ costurile și nu doar îți poți salva afacerea, ci chiar o poți face să devină scalabilă.
  9. Poți dezvolta noi produse. Pentru asta trebuie să planifici foarte bine cash-flow-ul afacerii și este posibil să ai nevoie de ajutor de specialitate pentru planificarea financiară. Un contabil dedicat poate fi de mare ajutor, mai ales dacă poți ține legătura cu el chiar și de la distanță.

Inflația – problemă sau oportunitate pentru afacerea ta? Deși majoritatea antreprenorilor se tem de efectele negative ale inflației, perioadele inflaționiste oferă oportunități pe care trebuie să știi să le valorifici rapid. 

Articole similare