Ce este CSR (Corporate Social Responsibility)
În ultimii ani campaniile de CSR au luat amploare în România, firmele înțelegând tot mai mult importanța implicării mediului de afaceri în îmbunătățirea mediului social. Află din acest articol ce este CSR, care sunt beneficiile asupra afacerilor și cum poți să influențezi mediul și societatea prin deciziile tale de business.
Cuprins
Ce este Corporate Social Responsibility?
Acțiunile de Responsabilitate socială corporativă (Corporate social responsibility – CSR) promovează ideea că o companie, mică sau mare, ar trebui să joace un rol pozitiv în comunitate și să ia în considerare impactul deciziilor de afaceri asupra societății. Concret, totul este strâns legat de sustenabilitate, de crearea de valoare economică, socială și de mediu. Astfel, firmele trebuie să ia în considerare și factorii non-financiari atunci când iau o decizie de afaceri. Citește în continuare și află cum îți poți asuma prin intermediul afacerii tale obiective de responsabilitate socială.
Categorii de CSR
Responsabilitatea socială corporativă este un concept foarte larg, care este înțeles și implementat diferit de fiecare firmă. Totuși, ideea de bază a CSR este aceea că o firmă trebuie să funcționeze și să acționeze într-o manieră durabilă din punct de vedere economic, social și ecologic.
Astfel, pornind de la aceste aspecte, putem identifica patru categorii de CSR:
1. Responsabilitatea de mediu
Prin inițiativele de CSR pentru mediu se urmăresc:
- reducerea poluării
- reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră
- utilizarea durabilă a resurselor naturale.
2. Responsabilitatea drepturilor omului
Principalele obiective de CSR pentru drepturile omului presupun
- furnizarea de practici echitabile de muncă (de exemplu, salariu egal pentru muncă egală)
- practici comerciale echitabile.
3. Responsabilitatea filantropică
Acțiunile de responsabilitate filantropică vizează
- finanțarea programelor educaționale
- sprijinirea inițiativelor de sănătate
- strângerea de fonduri și donații pentru cauze
- sprijinirea proiectelor de înfrumusețare a comunității.
4. Responsabilitate economică
Prin inițiativele de responsabilitate economică se dorește îmbunătățirea operațiunilor de afaceri prin implementarea unor practici durabile. De exemplu, utilizarea unui nou proces de fabricație pentru a minimiza risipa.
Beneficiile CSR asupra afacerilor
Acțiunile de CSR aduc numeroase beneficii firmelor care le implementează:
- crește spiritul de competitivitate
- le îmbunătățește imaginea brandului și adaugă valoare firmelor prin stabilirea și menținerea unei bune reputații corporative și/sau a capitalului de marcă
- crește loialitatea clienților și prin urmare, crește volumul vânzărilor
- crește eficientizarea costurilor operaționale
- ajută la reținerea angajaților cheie și talentați
- conferă un acces mai ușor la finanțare
- implică mai puține reglementări
Cum adopți responsabilitatea socială corporativă în afacerea ta?
Vrei să fii una dintre firmele care promovează impactul afacerilor asupra mediului și asupra societății? Iată cum poți să adopți responsabilitatea socială corporativă în afacerea ta în patru pași:
- evaluează-ți eforturile curente
- definește-ți obiectivele CSR
- stabilește prioritățile
- elaborează un plan de acțiune
Cum îți poți asuma niște obiecte de responsabilitate socială?
Dacă vrei să adopți strategii de CSR prin intermediul afacerii tale, o poți face prin:
1. Donații și sponsorizări (poți dona timp și/sau bani pentru diferite cauze sociale, ecologice etc.)
2. Inițiative operaționale
- De mediu: poți reduce amprenta ta de carbon, poți participa la îmbunătățirea eficienței energetice, poți reduce deșeurile, consumul de apă și emisiile.
- Social: poți susține inițiativele comunitare.
- La locul de muncă: poți promova diversitatea, echitatea și incluziunea la locul de muncă, poți să sporești sănătatea și securitatea la locul de muncă, să elimini hărțuirea și discriminarea la locul de muncă.
3. Transformare strategică: deși obiectivul tău rămâne realizarea profitului, să incluzi în strategia de business și impactul social și/sau de mediu.
Exemple de la companii mari
În România sunt multe companii mari care se implică în mod activ în acțiunile de CSR. Iată câteva exemple de urmat:
- Coca-Cola HBC Romania s-a implicat în domenii precum protecția mediului înconjurător, locul de muncă, comunitățile locale și piața de desfacere.
- Raiffeisen Bank s-a implicat activ în activitatea de resurse umane, impactul economic, investițiile comunitare și impactul de mediu.
- Ursus a vizat prin acțiunile sale de CSR aspecte de protecția mediului, responsabilitatea socială și responsabilitatea față de angajați.
- DIGI s-a implicat în îmbunătățirea mediului social prin două ediții ale campaniei de responsabilitate socială „DIGI Donează VIAȚĂ”.
Alte exemple de companii mari care au adoptat strategii de CSR: Heineken, OMV Petrom, Vodafone, ALRO, CEZ Distribuție, Auchan, Kaufland.
Ce pot face firmele mici?
Chiar dacă ai o afacere mică poți participa activ la activități de CSR. Iată ce poți face:
- Poți să te implici în susținerea unor cauze alături de alte entități. De exemplu, te poți implica în sponsorizarea activității unui liceu profesional din localitatea în care îți desfășori activitatea, alături de Primărie și de alte entități.
- Poți să participi la acțiunile popularizate în media. De exemplu: Let’s Do It Romania, o campanie pentru strângerea deșeurilor.
Dacă vrei să îți crești afacerea, CSR poate fi o idee foarte bună pentru dezvoltarea capitalului de imagine. Astfel, în timp ce îți dezvolți activitatea și brandul, poți contribui și la susținerea mediul social, înconjurător și economic.