Cum te poți diferenția de concurență? Strategii pentru crearea avantajului competitiv
Indiferent de domeniul de activitate, să ai cea mai mare cotă de piață este obiectivul cel mai important. Află cum te poți diferenția de concurență și ce strategii pentru crearea avantajului competitiv trebuie să implementezi pentru a deveni lider în piață.
Cuprins
Ce este avantajul competitiv?
Avantajul competitiv al afacerii reprezintă tot ceea ce te diferențiază de concurență și îți asigură o poziție superioară în piață. Altfel spus, reprezintă beneficiile pe care clienții tăi le obțin alegând produsul/serviciul tău și prin urmare, factorul decisiv pe baza căruia clienții aleg oferta ta dintre toate cele disponibile pe piață. Avantajul competitiv este ceea ce te ajută să îți dezvolți afacerea și să-ți crești puterea brand-ului.
De ce este important avantajul competitiv pentru afacere?
Scopul fiecărui business este profitul, iar un avantaj competitiv poate genera o valoare mai mare pentru firmă și astfel, un profit mai mare pentru tine.
Prin ce se caracterizează avantajul competitiv?
Avantajul competitiv reprezintă punctul forte al afacerii tale pentru că răspunde nevoilor clienților. Concret, se caracterizează prin
- unicitate: atunci când concurezi cu un produs/serviciu pe care competitorii tăi nu îl au
- durabilitate: atunci când concurezi cu un produs/serviciu care satisface o nevoie pe termen lung
- profitabilitate: avantajul pe care îl ai în fața concurenței generează profitabilitate pentru afacerea ta
- superioritate: avantajul pe care îl ai îți permite să obții o poziție bună pe piață, deasupra competitorilor.
Crearea avantajului competitiv
Avantajul competitiv diferă în funcție de tipul de afacere, de domeniul de activitate, dar și de produsele din piață. Cum creezi un avantaj competitiv pentru afacerea ta? Pentru a crea avantajul tău competitiv, trebuie să identifici
- Care este piața țintă?
- Cine sunt clienții tăi?
- Care sunt nevoile lor?
- Ce nevoie satisfac produsele/serviciile tale?
- Ce beneficii pot obține clienții tăi?
- Cine sunt competitorii tăi?
- Cum te poți diferenția de concurență?
Este posibil să identifici mai multe avantaje competitive, dar trebuie să te concentrezi și să îl promovezi pe cel care are cel mai mare potențial de diferențiere pentru business-ul tău.
De exemplu, pentru un magazin de scaune auto pentru copii, avantajul competitiv ar putea fi acela că vinde produse testate (nu doar omologate), de cea mai bună calitate, cu standarde de siguranță ridicate, raport calitate/preț foarte bun. Clienții pot identifica beneficiile aduse de astfel de produse în mod diferit:
- cei care doresc să utilizeze scaune auto pentru copii vor fi interesați pur și simplu de gama de articole oferite
- cei care își doresc calitate, și nu neapărat prețuri mici, vor prefera să utilizeze produse testate, de bună calitate, care respectă standardele de siguranță, care să nu afecteze sănătatea și siguranța copiilor în caz de impact.
Așadar, care este avantajul competitiv al magazinului de scaune auto? Faptul că produsele sunt testate suplimentar și nu doar omologate (cu testele obligatorii de bază).
Cum te poți diferenția de competiție? Criterii unde se poate crea diferențierea
Indiferent de nișă, este esențial să te diferențiezi în mod clar de competiție. Astfel
- crește puterea brandului tău
- câștigi o poziție mai bună pe piață
- poți vinde mai mult și mai bine și implicit crește profitul
- obții o eficiență mai mare a activității tale
Citește în continuare pentru a afla cum poți să te diferențiezi de afacerile concurente.
Cum te poți diferenția de competiție?
Aceasta este probabil întrebarea la care cauți acum răspuns.
- Pentru început, poți realiza un studiu de piață pentru a afla cum poți răspunde cât mai bine nevoilor clienților tăi.
- Ulterior, analizează toate aspectele afacerii tale comparativ cu concurența. Această comparație îți va indica aspectele unde afacerea ta este diferită de cea a concurenților și care este elementul unic care îi atrage pe clienți.
- Folosește-te de orice detaliu pe care îl consideri un avantaj pentru afacerea ta și adaptează-te la nevoile clienților și la mișcările concurenței.
Care sunt criteriile unde se poate crea diferențierea?
- Produse:
- dacă oferi produse de bună calitate, care să reflecte faptul că îți respecți clienții și brandul vei avea categoric puncte în plus față de competiție
- încearcă să aduci pe piață un produs unic, iar dacă nu este posibil, atunci asigură-te că le oferi un plus de valoare clienților care decid să utilizeze produsul tău
- un aspect important este legat de oferta de produse/servicii care deși este bine să fie variată, este mai util să găsești o nișă în care dorești să activezi și astfel să te impui în piață ca un un expert în domeniul respectiv.
- Servicii: este probabil cel mai important element (după produsul în sine) prin care te poți diferenția de concurență
- oferă servicii pre și post vânzare de bună calitate, fii cât mai disponibil și livrează repede
- asigură-te că angajezi oameni de calitate care să acorde respectul cuvenit clienților.
- Reputația afacerii: asigură-te că oferi o experiență plăcută clienților astfel încât aceștia să lase review-uri pozitive. Cu cât obții recenzii mai bune, cu atât poți câștiga mai mult în fața concurenței.
- Tehnologie și inovație: un produs inovator stârnește curiozitatea, iar dacă mai adaugi și o parte de tehnologie, îți vei crea un avantaj competitiv de neegalat.
- Locație: o locație bună, fără alte afaceri similare pe lângă, poate să-ți creeze un uriaș avantaj competitiv. Totodată, dacă reușești să îmbini offline-ul cu online-ul pentru a te extinde și a ajunge la cât mai mulți clienți, vei reuși să acoperi o mare parte din piață.
- Prețul: un preț mai mic poate să aducă mai multe vânzări, dar oare poate să aducă și o valoare adăugată afacerii tale?
Strategii pentru crearea avantajului competitiv
Diferențierea strict la nivel de preț poate fi o strategie nesustenabilă și nu ar trebui folosită dacă îți dorești să obții un avantaj competitiv care să te transforme în lider pe piață.
Pentru a oferi prețul cel mai mic de pe piață, trebuie să fii mai eficient decât competitorii tăi și să îți optimizezi costurile cu proiectarea, fabricarea și comercializarea produsului/serviciului. Exemple de companii care și-au construit succesul cu acest tip de avantaj competitiv sunt
- Amazon – la nivel internațional
- Altex – pe plan național
Sigur, aceste două exemple au reușit să-și creeze o reputație de furnizor cu prețuri mici, dar au compensat prin volumul de desfacere mare. De aceea, un preț mic, presupune si cea mai bună optimizare operațională din piață.
Cum poți să te diferențiezi într-un mod eficient?
Trebuie să vii pe piață cu un produs care să ofere clienților o valoare mai mare în raport cu competitorii. Pentru asta poți să apelezi la una din următoarele strategii:
- oferă calitate
- studiază-ți atent competitorii
- echilibrează raportul calitate-preț
- investește constant în dezvoltarea produselor, serviciilor și strategiilor de business
- construiește-ți un brand puternic
- identifică nevoile și dorințele clienților
Pentru a deveni lider pe piață trebuie să investești mult timp și energie, dar mai ales, să-ți asculți audiența. Clienții și nevoile lor sunt cei care îți vor crește profitul. Asigură-te că îți găsești avantajul competitiv și promovează-l atent.