Cum să construiești un business scalabil?
Scopul principal al unei afaceri este să crească și să își maximizeze profitul, indiferent de domeniul în care activează. Citește acest articol și află când o afacere este scalabilă și cum să construiești un business scalabil.
Cuprins
Business scalabil: Ce înseamnă scalabilitate?
Scalabilitatea reprezintă capacitatea unei firme de a-și menține un model de business sănătos și un profit sănătos, pe măsură ce volumul vânzărilor crește.
Astfel, un business este considerat scalabil atunci când poate să facă față provocărilor în mod eficient și își menține sau chiar crește profiturile pe măsură ce se dezvoltă. Deci, într-un fel, se referă la creșterea semnificativă a unei companii, în care profiturile cresc pe măsură ce cheltuielile scad.
De ce ai vrea să construiești un business scalabil?
Scalabilitatea este foarte importantă în afaceri. Atunci când o afacere se dezvoltă, obiectivul ei principal este să continue să satisfacă nevoile publicului său și să satisfacă cerințele pieței. Un model de afaceri scalabil nu este doar mai eficient, dar oferă și un randament mai bun al investițiilor.
Un business scalabil prezintă încredere, deoarece extinderea în afaceri înseamnă că firma lucrează cu mai mulți clienți, resurse și informații, și astfel, poate menține calitatea produselor sau serviciilor sale.
Rolul scalabilității pentru startup-uri
Pentru ca un business să fie scalabil trebuie să își optimizeze
- creșterea
- prezența pe piață
- și veniturile.
Deși au cel mai mare potențial de dezvoltare și o prezență mare pe piață, startup-urile trebuie să fie mai precaute cu resursele limitate pe care le au. Fără obiective de dezvoltare, o afacere mică va stagna sau chiar va eșua în momentul în care se vor termina resursele. De aceea, cu atât mai mult, o afacere mică trebuie să își propună să devină scalabilă.
Care sunt caracteristicile unui business scalabil și cum le poți implementa în afacerea ta?
Pentru a putea crește considerabil numărul vânzărilor, și deci profitul, o firmă trebuie să aibă un model de afaceri repetabil și scalabil. Pentru a fi o afacere scalabilă, orice business trebuie să aibă următoarele caracteristici:
- eficient din punct de vedere al costurilor
- poate genera o creștere durabilă
- este sustenabil și poate fideliza clienții
- livrarea produsului/serviciului este ușor de replicat (ec. produsele de tip media sau software)
Cum le poți implementa în afacerea ta?
- în primul rând trebuie să aduci pe piață un produs care să genereze un cost de achiziție client (CAC) cât mai scăzut
- prin campanii de marketing online (și offline) să le oferi clienților motive pentru o nouă achiziție, dar totodată să convingi noi potențiali clienți, în scopul creșterii bazei de clienți
- printr-o planificare corectă a veniturilor și cheltuielilor, să îți optimizezi permanent costurile
Modele de afaceri scalabile
Scopul oricărui antreprenor este să construiască o afacere de durată care să se extindă într-un ritm sustenabil. Sunt însă anumite domenii în care poți construi mai ușor un model de afacere scalabilă. Așadar, afacerile care sunt ușor scalabile sunt:
- software și tehnologie
- serviciile pe bază de abonament
- e-commerce
- francize
- închirieri
- retail
- social media etc.
Cum să construiești un business scalabil?
Indiferent de nișă, în piață vei găsi mereu competitori pentru afacerea ta. Cum poți să construiești un business scalabil, care să se diferențieze de concurență? Iată 9 sfaturi care să te ajute:
- asigură-te că ai o idee scalabilă (În timp ce unele domenii de afaceri precum consultanța nu se extind bine, deoarece necesită experiență și relații interpersonale cu clienții, alte idei de afaceri o fac. Crearea unui produs digital este un exemplu de idee de afaceri scalabilă)
- setează-ți obiective realiste
- adoptă strategiile potrivite
- monitorizează-ți creșterea
- fii mereu pregătit pentru fluctuațiile pieței
- digitalizează cât mai multe segmente ale afacerii
- externalizează ceea ce nu este strategic (astfel vei utiliza resurse externe și îți vei gestiona eficient structura afacerii)
- concentrează-te pe punctele forte și pe punctele slabe
- optimizează-ți costurile.
Scalabilitatea nu este foarte greu de atins atunci când știi cum să o faci, ce strategii să aplici și mai ales atunci când alegi modelul potrivit de business. Dacă ai parcurs corect pașii de mai sus, atunci ești deja pe drumul cel bun.