Checklist la începerea unei afaceri: ce trebuie să știi și să faci înainte de a începe o afacere
Orice business de succes are în spate un antreprenor bine informat și mai ales foarte organizat. Dacă și tu vrei să-ți deschizi o firmă, nu uita că sunt câteva aspecte esențiale pe care trebuie să ți le însușești la debutul în antreprenoriat. Iată un checklist la începerea unei afaceri: ce trebuie să știi și să faci înainte de a începe o afacere, indiferent de forma de organizare juridică, SRL sau PFA.
Cuprins
1. Asigură-te că nu ai cazier fiscal
Una din condițiile esențiale la înființarea unei firme este cazierul fiscal fără fapte înscrise. Așadar, asigură-te că
- dacă ai deținut calitatea de administrator în altă firmă
- sau ai avut un PFA, nu ai săvârșit fapte care ar fi putut fi înscrise in cazierul fiscal (exemplu: expirarea și neprelungirea la timp a sediului care atrage inactivitatea fiscală).
2. Este important să ai unde să stabilești sediul firmei
Indiferent că vrei să înființezi SRL sau PFA, ai nevoie de un sediu, o adresă oficială pentru afacerea ta. Pentru a stabili sediul la o anumită adresă trebuie să deții un act care să ateste dreptul de folosință a spațiului respectiv:
- contract de comodat
- contract de închiriere
- titlu de proprietate
- contract de asistență juridică.
3. Cod CAEN – există reglementări speciale?
Unul din aspectele esențiale este domeniul de activitate în care îți vei desfășura afacerea.
De ce trebuie să ții cont în alegerea codurilor CAEN?
- numărul de coduri admise: dacă pentru înființarea unui SRL poți adăuga câte coduri vrei, în cazul unui PFA ai o limită de 5 coduri
- certificări: pentru unele coduri CAEN trebuie să deții certificarea experienței/studiilor în domeniu. Mai mult, dacă te gândești să înființezi un PFA trebuie să știi că pentru toate codurile trebuie să ai studii/experiență.
- reglementări legale speciale: pentru anumite coduri CAEN există anumite cerințe necesar a fi îndeplinite înainte sau după înființare (exemple de domenii de activitate reglementate: agențiile de plasare forță de muncă, agenție de turism, firmă de investiții (tip fond de investiții), clinică medicală, etc.).
4. Avize de funcționare sau autorizații
De asemenea, pentru unele activități este posibil să ai nevoie de anumite avize de funcționare sau alte atestate de la unele instituții. De exemplu pentru a-ți deschide o patiserie vei avea nevoie de:
- Autorizația DSV – Documentul de Înregistrare Sanitară Veterinară
- Răspuns oficial (Negație)/ sau Notificare/ Certificare emisă de Direcția de Sănătate Publică
- Răspuns ISU (Negație)/ sau Autorizație ISU (după caz).
5. Surse de finanțare
Problemele legate de cashflow și de capital pot duce un business către eșec chiar dacă ideea de business este una cu potențial. Așadar, înainte de a porni afacerea, asigură-te că ai suficiente resurse de autofinanțare sau posibilitatea de a obține rapid fonduri externe (fonduri europene sau investitori).
6. Grija pentru cifre: asigură-te că ai un contabil dedicat
Deși recent înființată firma, este util să ai deja un contabil dedicat afacerii tale. Vei avea nevoie de îndrumare pentru dezvoltarea business-ului tău așa că este bine să ai pe cineva care să-ți ofere cele mai bune sfaturi de optimizare fiscală.
Cam acestea sunt principalele aspecte de care trebuie să ții cont la înființarea afacerii, dar nu singurele. Rămâi pe StartCo atât pentru mai multe informații utile la început de antreprenoriat.