Ce este pragul de rentabilitate? Analiza break even
Obiectivul oricărui antreprenor este a de a obține profit din afacerea sa. Așadar, dacă vrei să înființezi o firmă, trebuie să evaluezi cât de viabilă este ideea, și cât de repede îți poți atinge obiectivele. Pentru a afla în cât timp îți poți recupera investiția și când vei avea o afacere stabilă financiar, trebuie să faci o analiză a pragului de rentabilitate. Ce este pragul de rentabilitate, cum faci o analiză break even și la ce îți folosește? Citește în continuare și află cum să determini pragul de rentabilitate al afacerii tale.
Cuprins
Ce este pragul de rentabilitate (break even)?
Pragul de rentabilitate (numit în engleză break even) reprezintă volumul de vânzări necesar pentru a acoperi cheltuielile fixe de funcționare ale unei afaceri, precum și pe cele variabile aferente producției.
Cum determini pragul de rentabilitate (analiza break even)?
Drumul către o afacere de succes implică mult entuziasm, dar și rigurozitate și informare. Chiar dacă ai alături un contabil, trebuie să știi că anumite calcule îți revin ție, ca antreprenor.
Unul din calculele elementare este determinarea pragului de rentabilitate. Calculul pragului de rentabilitate (analiza break even) îți oferă informații importante pe care îți poți fundamenta deciziile ulterioare. În baza acestei analize vei ști dacă ideea ta de afacere este sau nu viabilă înainte de a investi bani în ea.
Ce este analiza pragului de rentabilitate?
Analiza pragului de rentabilitate (break even) reprezintă calculul financiar folosit pentru a determina câte produse sau servicii trebuie să vinzi pentru a acoperi costurile variabile (cheltuieli care fluctuează în funcție de volumul producției sau vânzărilor) și costurile fixe (cheltuielile care rămân aceleași indiferent de vânzările înregistrate).
Cum determini pragul de rentabilitate?
Pentru a calcula pragul de rentabilitate trebuie să cunoști câteva date importante despre afacerea ta:
- piața
- concurența
- viitorii furnizori
- potențialii clienți
- costurile fixe
- costurile variabile
- prețul mediu de vânzare
Important: Înainte de a trece la calculul pragului de rentabilitate trebuie să te asiguri că ai inclus toate cheltuielile, fără a le subevalua.
După determinarea tuturor costurilor, poți afla valoarea pragului de rentabilitate al afacerii tale astfel:
Prag de rentabilitate (exprimat în unități) = Costuri Fixe / Preț per unitate – Cost variabil per unitate
Cu ajutorul acestei formule afli câte unități (produse/servicii) trebuie să vinzi astfel încât venitul din vânzări să acopere 100% din costurile fixe + costurile variabile ale unităților vândute.
sau
Prag de rentabilitate (exprimat în venit) = Costuri Fixe / (Preț per unitate – Cost variabil per unitate) / preț per unitate
Astfel, afli de cât trebuie să vinzi pentru a-ți acoperi costurile fixe și variabile.
Ce trebuie să știi?
Pragul de rentabilitate este punctul de echilibru al afacerii. Cu cât vânzările realizate egalează mai repede costurile totale ale afacerii, cu atât afacerea atinge starea de echilibru financiar și devine profitabilă.
Când ar trebui să faci analiza break even?
Este bine să faci o astfel de analiză break even de fiecare dată când:
- începi o nouă afacere (te va ajuta să decizi dacă ideea de afaceri este viabilă și, de asemenea, să analizezi într-un mod realist costurile și prețul produsului)
- lansezi un produs nou (este utilă pentru a estima un preț corect în funcție de costurile necesare pentru producția noului produs, dar și de cele fixe)
- schimbi modelul de afaceri (schimbând modelul de business se pot schimba semnificativ și costurile și prețurile)
De ce este necesară această analiză?
Pragul de rentabilitate este o informație cheie în orice business, cu ajutorul căreia:
Poți seta un preț corect
Analizând modul în care costurile sunt acoperite de veniturile din vânzări vei ști dacă prețul setat de tine este sau nu potrivit.
Poți analiza gradul de acoperire a costurilor fixe
O greșeală frecventă este eliminarea costurilor fixe din calculul rentabilității. Astfel, obții o valoare mare a pragului și crezi că ai o afacere viabilă, când realitatea este că vânzările nu îți acoperă decât costurile de producție, nu și pe cele fixe.
Poți stabili un nivel al vânzărilor
Scopul fiecărei afaceri este de a obține profit. Cunoscând pragul de rentabilitate al afacerii tale vei ști ce vânzări trebuie să înregistrezi pentru a-ți acoperi costurile.
Poți să iei deciziile corecte, într-un mod informat
Întotdeauna este bine să acționezi cu rigurozitate în afaceri, și nu din impuls. Pentru a deveni un antreprenor de succes trebuie să te informezi, să strângi date, să analizezi, și abia la final să decizi.
Poți să identifici riscurile
Atunci când vrei să începi o afacere trebuie să analizezi riscurile, viabilitatea ideii de business și posibilitatea ca ea să devină o afacere profitabilă. Prin intermediul unei analize a pragului de rentabilitate poți să eviți un eventual eșec.
Poți să estimezi corect timpul de care afacerea are nevoie pentru a deveni profitabilă
Prin determinarea pragului de rentabilitate vei cunoaște cu exactitate de ce bani ai nevoie pentru a face afacerea să funcționeze optim până la obținerea profitului.
Poți obține finanțări pentru dezvoltarea afacerii
Calculul pragului de rentabilitate este o metodă utilă pentru stabilirea viabilității unei noi afaceri. Această analiză poate fi solicitată de bancă în cazul în care vrei să obții o finanțare pentru startup-ul tău.
Pentru ca o afacere nouă să fie profitabilă, de obicei este nevoie de ceva timp. Este bine să ca atunci când pornești la drum să faci toate calculele necesare și să îți setezi așteptări realiste. În plus, o afacere de succes începe chiar înainte de lansare. În acest sens, o analiză a pragului de rentabilitate este esențială pentru a evidenția dacă ideea de business merită sau nu investiția de timp și bani.